به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، «معصومه انصاری» در این جلسه،گفت : ظرفیتسازی برای مداخلات به موقع و موثر، توانمندسازی دانش آموزان، کنترل و کاهش عوامل مخاطرهآمیز و ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان از جمله اهداف اجرای طرح مدیریت فوریت های روانی – اجتماعی دانش آموزان می باشد.
وی، با اشاره به پیشتازی استان مرکزی در راه اندازی خط ملی نماد در کشور، افزود: طرح ملی «نماد»، به منظور ارتقا توانمندی های دانش آموزان در مواجهه با رفتارهای پرخطر، مراحل آموزش، غربالگری، مداخله مدرسه ای، تشخیص و درمان، مددکاری اجتماعی، اورژانس(فوریت های روانی – اجتماعی )، پیگیری و مراقبت دانش آموزان در معرض آسیب را در بر می گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، آموزش توأمان دانش آموزان، اولیا و معلمان را نقطه قوت طرح ملی نماد برشمرد و افزود: امسال با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور، آموزش های ارتقایی معلمین در طرح نماد، کاملا مجازی و آموزش های دانش آموزان و اولیا با توجه به وضعیت هر منطقه با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت مجازی در بستر شاد و یا به صورت میدانی و حضوری انجام خواهد شد.
انصاری با تأکید بر برجسته سازی نقش هسته ها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی مناطق در ارائه خدمات مشاوره به دانشآموزان نیازمند خدمات ارجاعی شامل جلسات مشاوره و مداخلات روانشناختی اظهار داشت: زیرساخت اجرای طرح ملی نماد ، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام می باشد، که پس از غربالگری در این سامانه ،دانش آموزان نیازمند مداخلات، روانی، اجتماعی و آموزشی، شناسایی و به مراکز مشاوره منطقه ای معرفی می شوند.
گفتنی است در این جلسه « بافرانی» دبیر طرح مدیریت فوریت های روانی اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به بیان اهداف و ضرورت اجرای این طرح اشاره نمود و شیوه نامه طرح مذکور را به طور کامل تشریح وتبین نمودند.
وی مداخله دستگاههای اجرایی ذیربط در پیگیری طرح ملی «نماد»، دعوت از نمایندگان حوزه حراست و حقوقی آموزش و پرورش در جلسات مربوط به طرح ، تشریح و توزیع حق الزحمه تیم تخصصی وکارگروههای اجرایی طرح، ایجاد کارتابل محرمانه معاونین پرورشی استان و مناطق و صدور کارت کشوری برای اعضای کارگروههای این طرح را ، از نکات مهم و برجسته آن بر شمرد.
رئیس اداره مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گزارشی از تمهید مقدمات میز نماد در مرکز مشاوره، اهمیت و ضرورت اجرای غربالگری دانش آموزان و پیگیری خط ملی نماد نکاتی را بیان کرد.
نظر شما